مقالات

تاثیر نانو تکنولوژی در صنعت پوشاک

تاثیر نانو تکنولوژی در صنعت پوشاک

هنوز از آن روزهایی که اسم نانو تکنولوژی برای اولین بار به گوش‌هایمان خورده فاصله‌ی چندانی نگرفته‌ایم، که این تکنولوژی جدید، راه خود را به عرصه‌های مختلف از جمله پوشاک باز کرده است.

نانو تکنولوژی در عرصه‌های مختلفی ورود پیدا کرده و از آن به عنوان بخش مهمی از انقلاب صنعتی چهارم نیز یاد می‌شود.

نانوتکنولوژی در پوشاک

استفاده از تکنولوژی نانو خیلی زود در صنعت پوشاک به کار گرفته شد و تاثیر ویژه‌ای در این حوزه بر جای گذاشت؛ به طوری که این صنعت را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد.

لباس‌های ضد الکتریسیته ساکن

حتما شما هم تجربه‌ی ناخوشایند چسبندگی لباس ها بعد از شستشو را داشتید. این اتفاق که توسط الکتریسیته ساکن موجود در الیاف پارچه صورت می‌گیرد، بیشتر در لباس‌هایی با الیاف نایلون و پلی‌استر دیده می‌شود. نانو تکنولوژی این مشکل را حل کرده است. لباس‌هایی که با پارچه‌های نانو دوخته می‌شوند حامل جریان الکتریسیته نیستند.

لباس‌های ضد آب

ذرات سیلیکا (silica) بافته شده روی پارچه یا اسپری شده روی آن، سطح پارچه را می‌پوشانند و دیگر نگرانی از بابت خیس شدن لباس باقی نخواهند گذاشت. این ذرات با ایجاد تنش در سطح پارچه، ذرات مایعات را به شکل دانه درمی‌آورند و اجازه نفوذ به پارچه را نخواهند داد. در مشاغلی که احتمال پاشیدن مایعات و خیس شدن افراد وجود دارد؛ پوشیدن لباسکار هایی بافته شده از پارچه‌های نانو، افراد را از خیس شدن محافظت می‌کند.

کمک به سلامتی

ذرات نقره در اندازه نانو باعث از بین بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر میکروب‌ها می‌شود. ذرات نانو سیلور با آزاد کردن یون‌های مثبت باکتری ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد. با از بین بردن این ذرات میکروسکوپیک، بوی بدی که با حضور این ذرات ایجاد می‌شده نیز، از بین می‌رود.

محافظت در مقابل اشعه ماورا بنفش

نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی، اشعه‌ی ماورا بنفش ساطع شده از خورشید را پراکنده می‌کند و اجازه رسیدن آن به پوست را نمی‌دهد. این ذرات به بدن انسان ضرری نمی‌رساند اما با شستشوی لباس، این ذرات تا حد زیادی در آب محلول می‌شوند و با بازگشتن این آب به چرخه‌ی طبیعت، زندگی آبزیان را تهدید می‌کند.

برای همین استفاده از این نوع نانوذرات هنوز کاملا تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *