مقالات

ویژگی های لباس کار آشپزی

ویژگی های لباس کار آشپزی

به لباس هایی که آشپزها زمان پخت غذا استفاده میکنند که میتواند شامل: روپوش، کلاه، دستکش و … باشد. لباس کار آشپزی گفته میشود، مزیت استفاده از لباسهای مخصوص برای آشپزها، رعایت بیشتر بهداشت است، بهترین جنس برای دوخت لباسهای آشپزی پارچه های کج راه و کتان است.

تاریخچه و فلسفه استفاده از لباسهای آشپزی واحد برای افراد در حین آشپزی به زمان ناپلئون هیل باز میگردد که وی تصمیم گرفت که آشپزان دربار هم لباس های یکسانی بپوشند تا بتوانیم آنها را از بقیه افراد تشخصیص دهیم.

نخستین لباسکار های آشپزی، رپوش یا پیش بند سفید ساده بودند که بعدها و به مرور زمان به شکل یونی فرم هایی که امروزه آشپزها به تن میکنند تبدیل شدند. در این نوشته قصد داریم در مورد انواع لباس هایی که برای اشپزی و توسط آشپزها استفاده میشوند صحبت کنیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

فلسه سفید انتخاب کردن لباس آشپزها به این دلیل است که همواره رنگ سفید یادآور پاکیزپی و تمیزی است، و تمیز نگه داشتن لباس سفید آن هم در آشپزخانه کمی سخت است، به همین دلیل هم در سال ها اخیر از لباس های دیگری با رنگ های دیگر برای آشپزها استفاده میشود. این رنگ ها انواع سرمه و مشکی است.

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تکنولوژی های جدید استفاده از لباسهای دیگری با جنس های نانو که رد لکه های چربی و غذا روی آنها باقی نمیماند و جذب نمیشود باعث شده است که افراد بیشتری از آنها استفاده کنند.

به این دلیل که وجود لکه های چربی و غذا روی لباس های اشپز یا کارگران آشپرخانه به هیچ وجه قابل قبول نیست و آنها باید به طور مداوم لباس های خود را با شوینده های قوی بشویند تا رد لکه ها از روی آنها پاک شود، و حتی در حین شستن لباس ها ممکن است که آنها رنگ و کارایی خود را از دست دهند.

از دیگر ویژگی های مهمی که این لباس ها باید همواره داشته باشند این است که افرادی که در محیط های آشپزخانه فعالیت دارند به طور مداوم باید در دمای بالا و کنار اجاق باشند به همین دلیل هم ضروری است که لباس های آنها حتما از الیاف طبیعی ساخته شده باشد تا این گرما باعث تعریق زیاد نشود و بدن فرد در زیر این لباس ها تنفس کافی داشته باشد.

به طور معمول لباس هایی که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند، از یک روپوش سفید، کلاه، کفش و ….ساخته شده اند و کفش های آنها با توجه به اینکه کارکنان آشپزخانه ها در مدت زمان زیادی در کنار شعبه باید سرپا کار کنند، باید راحت و نرم باشد تا به کمرشان فشار زیادی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *