مقالات

تاثیر استفاده از لباس کار آتش نشانی در کاهش خطرات این شغل

تاثیر استفاده از لباس کار آتش نشانی در کاهش خطرات این شغل

آتش نشانان معمولا به دلیل شغل ویژه ای که دارند به صورت 24 ساعته در معرض خطرات مختلف از جمله صدمات فیزیکی، اتش سوزی و عوامل مختلف قرار دارند که میتواند سلامتی آنها را تهدید کند. باید از لباس هایی استفاده کنند که بتواند آنها را در باربر صدمات وارده حفظ کند.

انواع خطراتی که آتش نشانان را تهدید میکند

همانطور که گفتیم شغل آتش نشانان آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار میدهند و همین موضوع میتواند تاثیر زیادی در سلامتی آنها داشته باشد. در ادامه برخی از خطرات را بررسی خواهیم کرد.

حرارت در محل حریق

حرارت میتواند آسیب های زیادی را به پوست و سیستم تنفسی انسان ها وارد کند و در صورتی که از لباس کار آتش نشانی مناسبی استفاده شود میتوان در زمان موجه با حرارت و گرما از سوختگی و آسیب های جسمی وارده جلوگیری کرد.

علاوه بر این سیستم تنفسی انسان ها هم در برابر حرارت حساس هستند و در صورتی که در دمای بالا تر از 52 درجه قرار بگیرند به دلیل افزایش فشار میتواند باعث بروز ضایعاتی در سیستم تنفسی انسان ها شود.

همچنین باید در هنگام، آتش سوزی از ماسک های تنفسی استفاده شود و تا از ورود دوده های آتش نشانی به داخل ریه ها و دستگاه تنفسی انسان جلوگیری شود، زیرا این مورد میتواند باعث بروز ضایعات پوستی، سوختگی و مشکلات ریوی بشود. در صورتی که از ماسک های تنفسی استفاده شود از این مشکلات جلوگیری خواهد شد.

لباس کار آتش نشان‌ها

به طور کلی لباسکار آتش نشانان از شلوار و اورکت های سرهم و یا جدا ساخته شده است که معمولا به صورت 3 لایه و آلیاف نسوز و ضد حریق ساخته میشوند. و بسیار مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند.
معمولا به عنوان لایه داخلی لباس های آتشنشانی از لایه ای از جنس گورتکس استفاده میشود که به عبور جریان هوا از داخل لباس کمک میکند و از تعریق اتش نشانان جلوگیری میکند.
در تولید لباس های آتش نشانان حتما باید از استانداردهای ویژه و بین المللی پیروی کرد به این دلیل که در غیر این صورت امکان اینکه جان آنها در خطر داشته باشد بسیار وجود خواهد داشت.

لباس کار آتش نشانی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • لباس های آتش نشانی از جنس نسوز و مقاوم در برابر حرارت ساخته شده اند.
  • این لباس ها باید به حدی مقاوم باشند که از ورود اجسام تیر و برنده و همچنین آب و رطوبت به داخل لباس جلوگیری کنند.
  • در برخی از قسمت های لباس باید از پارچه های شب رنگ استفاده شود تا در مواقع خطر و در تاریکی و دود دید مناسبی را ایجاد کند.
  • در این لباس ها باید انتقال هوا به خوبی انجام شود تا از تعریق آتش نشانان در زمان هایی که در معرض خطر هستند جلوگیری شود.
  • لباس های آتش نشانان باید دارای جیب های مناسبی باشد تا بتوانند در مواقع لزوم وسایلی از جمله بسیم و… را در داخل جیب های لباس ها قرار دهند.

رنگ لباس آتش نشانی

معمولا از رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و طوسی و سرمه ای برای لباس های کارکنان آتش نشانی استفاده میشود. معمولا لباس های آتش نشانانی که با حریق و آتش در ارتباط هستند به رنگ قرمز و افرادی که در بخش های پشتبانی فعالیت دارند سورمه ای و مشکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *